Erturgut Sanat ailesi olarak bugün sizler için Enstrümanda Neden Yavaş Pratik Yapılmalı konusunu ele alacağız.. Sergei Rachmaninoff’u bilirsiniz, eder bilmiyorsanız size şöyle tanıtabiliriz, piyano tarihinin gelmiş geçmiş en iyi piyanistlerindedir. Sergei Rachmaninoff’un öğrencinlerinden yine büyük piyanist Ruth Slenczynska, ustasıyla yaşadığı anıyı şöyle anlatıyor: “Kapıda bekliyordum, içeriden aşırı yavaş bir piyano çalışması geliyordu, Rachmaninoff’un başka bir öğrencisi diye düşündüm ancak kapıyı çalıp açtığımda çalanın Rachmaninoff’un olduğu gördüm”
Düşünün Rachmaninoff’dan bahsediyoruz, bu adamın neredeyse ulaşamayacağı bir performans seviyesi neredeyse yok. Ancak unutmayın, ulaşamayacağı bir performans seviyesinin olmasının nedeni yavaş çalmaya başlıyor olması ve doğru yaptıkça hızlanması. Yani hızlıca kusursuz çalmanın ilk adımı kusursuz çalmaktır, kusursuzluğu yavaş çalarak kontrol edebilir ve daha sonra bu kusursuzlukta hızlanabilirsiniz..
Piyano Kursu hakkında ayrıntılı bilgi edinmek için Buraya Tıklayın. Ayrıca Ücretsiz Deneme Derslerimize katılmak için hemen bize ulaşıp ücretsiz deneme dersleri alabilirsiniz..
Enstrümanda Neden Yavaş Pratik Yapılmalı?
Yavaş egzersiz yapmak tam olarak nedir? Bu, beklenen nihai performans temponuzdan daha yavaş çalışmak anlamına gelir. Her müzik ayrıntısının farkında olacak kadar yavaş. Müziğin her yönünü iyi icra edebilmek için yeterince yavaş. Yavaş pratik yapmak, virtüözler için bile neden bu kadar faydalıdır? En az üç neden var:
- Yavaş çalışmak, hatalardan kaçınmanıza yardımcı olur.
- Yavaş çalışmak, tekniğin farkındalığının artmasına izin verir.
- Yavaş çalışmak, bir parçanın tüm yönlerine (parmaklama, ritim, ton rengi, dinamikler, ifadeler, artikülasyonlar ve pedallar) dikkat edilmesini sağlar.
Piano Magazine’de (2021), yazar Sze-Yin Wong, enstrümanda yavaş çalışma yapmanın üç aşamalı bir problem çözme sürecine izin verdiğini öne sürüyor:
- Sorunu belirleme (örneğin, dinamiklerin vasat bir şekilde yürütülmesi)
- Nedeni belirleme (örneğin, tüm dinamik işaretleri fark etmedi)
- Çözümlerle denemeler yapmak (örneğin skordaki dinamikleri vurgulamak)
Bir parçayı yavaş bir tempoda çalışıp tüm detayları icra edebildikten sonra, oradan nereye gidiyorsunuz? Tabiki de çalma hızını arttırmaya.. Slenczynska, 1’lik birimlerle, yani 40 bpm’den 41 bpm’ye ilerler. İyi bir performans temposuna ulaştıktan sonra bile, genellikle yavaş çalışmaya geri döner ve her zaman dikkate alacak yeni bir şey bulduğunu söyler. Slenczynska ve Rachmaninoff böyle yapıyorsan emin olun sizlerin de yapması gerekiyor :)
Bilinçli Çalışma
İnsanların neden sadece küçük bir yüzdesinin müzik, atletizm ve diğer alanlarda yüksek düzeyde beceri kazandığını açıklamak için çok sayıda teori önerilmiştir. Tarihsel olarak, üstün performansın genetiğin bir işlevi olduğu varsayılmıştır; ya sizde vardır ya da yoktur. Çoğu, doğuştan gelen yetenek, alışılmadık derecede yüksek zeka, geniş kapsamlı deneyim ve/veya üstün hafızanın bir kombinasyonunun gerekli olduğunu öne sürdü.
Ancak Colvin’e göre, bu teorilerin hiçbiri gerçek verilere dayanmıyor. Bunun yerine, üstün performansın “bilinçli çalışma” adı verilen bir şeyin sonucu olduğunu öne sürüyor. Colvin, yeterince “bilinçli uygulama” yapıldığında neredeyse herkesin dünya çapında bir sanatçı olabileceğini bile iddia ediyor!
Peki “bilinçli çalışma” nedir ? Birkaç son derece spesifik niteliklere sahip belirli bir eğitim tarzıdır: Bir öğretmen, koç ve/veya harika bir oyuncu gibi alanda kapsamlı deneyime sahip biri tarafından tercihen performansı artırmak için kasıtlı bir uygulama rejimi tasarlanmıştır. Bu tür insanlar, nasıl öğrenecekleri, geliştirecekleri ve bir başkasının mevcut yeteneklerini aşmasına nasıl yardımcı olacakları konusunda kapsamlı bilgi ve deneyime sahiptir.
Belirli bir müzisyenin etkili bir şekilde nasıl çalışılacağına dair bilgisine bağlı olarak, kasıtlı alıştırmanın unsurları şaşırtıcı görünebilir veya görünmeyebilir. Ancak etkili pratik yapmanın püf noktalarını anlayan piyanistler için bile, çoğumuzun yararlanabileceği birkaç çıkarım var.
Bana göre en önemlisi, geri bildirimin tutarlı ve sürekli olarak erişilebilir olması gerektiği fikridir . Genel olarak konuşursak, biz piyanistler kendi başımıza pratik yapmaya meyilliyiz. Genellikle uygulama sırasında aldığımız tek geri bildirim, uygulamamızın sonuçlarına ne kadar dikkat ettiğimizin bir sonucudur. Daha iyisini yapabilir miyiz? Kesinlikle!.
Geri bildirim, anında ayarlamalara ve iyileştirmelere yol açar. Alternatif, yanlış yolu veya belki de daha yaygın olarak neredeyse, ancak tam olarak değil, doğru yolu uygulayarak zaman kaybetmektir. Bilinçli çalışma zihinsel olarak yorucudur. Halihazırda iyi yapabileceğimiz şeylere konsantre olarak güvenli oynamak yerine, nasıl iyi yapacağımızı bilmediğimiz şeylere odaklanmayı gerektirir.
Erturgut Sanat ailesi olarak bilinçli çalışmayı öğrencilerimize aşılamak ve nasıl yapılacağını göstermek asıl misyonumuzdur. Enstrümanın nasıl öğrenileceğinin yanında enstrümanın öğrenmek nasıl öğrenilir konusuna da değinerek bilinçli çalışmayı her zaman en başa koyuyoruz!