Klasik ve Modern Baget Tutuş Yöntemleri
Bateriye yeni başlayan öğrenciler için ilk ders, baget tutuş tekniği olacaktır. Günümüz için en çok kullanılan iki tip baget tutma tekniği vardır. Bu yazımızda baget nasıl tutulur ve baget tutarken nelere dikkat etmemiz gerek bunları öğrenebilirsiniz. Bateri çalarken en temel konunun doğru baget tutuşu olduğunu unutmamak gerekir.
Genel olarak yumuşak vuruşlar ve ritimler içeren caz vb. tarzındaki müzik türlerinde klasik tutuş tercih edilmektedir.
Bu tutuş için sol el, (ilk okul bandosunda olduğu gibi ya da askeri bandolarda gördüğümüz şekliyle) avuç içi yukarı dönük olması şartıyla ( bazı hareketler için bir miktar içe dönecektir.) baget avuç içini ortalayacak şekilde yerleştirilip, orta parmak ile işaret parmağı arasından geçirmelisiniz.
İkinci vuruş, ingilizce adı German Matched Grip (Alman tutuşu) olan eş vuruş tekniğidir.
Bu tutuşlar Fransız ve Alman tutuşları eşleşmiş tutuş olarakta bilinir. İki elinde eş olduğu, birbirinin aynı gibi göründüğü vuruştur. Bütün tutuşlardaki ilk hedef rahatlık ve kas gruplarına uyumluluktur. Alman tekniği bu tutuşlar arasında bileklerin kullanımını ön planda tutar. Bageti bileklerimiz kıvrılmadan, bileği asıl hareket alanının dışına çıkarmadan tutmak gerekir. Bu tutuşta sağ el ve sol el birbirinin aynı tutuşu sergiler. Bu tutuşun kaba tabiri ile küçük bir çekiç tutarcasına benzer bir tutuş sergilemektedir. Baş parmağın ilk boğumu ile işaret parmağının ikinci boğumuna denk gelecek bir biçimde tutulup diğer üç parmak ile bagetin etrafını sararak çok sıkı olmayacak bir şelikde tutulur.
Davulda Sevdiğimiz ritimleri çalışmaya başlamadan önce dikkat etmemiz gereken önemli bir nokta olan baget tutuşu’na değineceğiz bu yazımızda.
Bazılarımızın aklında küçük bir soru işareti kalmış olabilir “Baget Nedir?”.
Bagetler genellikle tahtadan yapılan, boyut ve modellerine göre çeşitlilik gösteren, baterimizdeki davul ve zillere vurmamıza yarayan sopalardır. Baget seçimi yaparken imal edildiği malzeme, uzunluk, kalınlık ve uç şekli bakımından önümüze oldukça geniş bir skala çıkacaktır, biz tercihimizi genellikle kullanılan orta kalınlıkta 5A ve ondan biraz daha kalın olan 5B modellerinden yana yapabiliriz. Artık bagetin ne olduğunu da bildiğimize göre nasıl tutmamız gerektiğine geçebiliriz.
Müzisyenler arasında kullanılan bir çok farklı baget tutma tekniğine rastlayabilirsiniz.
Baget tutuş tekniği davul çalan kişinin tercihine bağlıdır ve bu tekniklerden hiçbirinin bir diğerine göre avantajı yoktur. Biz şimdilik en yaygın kullanılan “German Grip” tekniği üzerinden gideceğiz.
Bu teknikte bagetlerin tam ortası ve sonu arasındaki denge merkezinden baş ve işaret parmaklarımızın uçlarıyla tutup, diğer parmaklarımızla da destek amaçlı kavrayacağız. Ayrıca avuç içimizi dışa doğru çevirmeden yere paralel tutmaya ve ellerimizi omuz genişliğinde açıp bagetlerin uç noktalarını birbirine yakın tutarak tutuşumuza üçgen şekli vermeye özen göstermeliyiz.
Davul çalarken bagetleri ne elimizden kayıp gidecek kadar gevşek, ne de parmaklarımızı yoracak kadar sıkı tutmamalıyız, orta sertlikte bir tutuş bizim için yeterli olacaktır.
Vuruşları ön kolumuzu kullanmadan sadece bilekten açarak yaparsak, hızlanmaya başladığımızda kollarımız yorulmaz ve çalışmalarımızdan daha etkili sonuçlar elde edebiliriz. Çalışma pedi veya trampet üzerinde çalışırken bagetlerin kontrolümüz dışında sekip kirli sesler çıkarmasını istemeyiz, gözümüzde bir orta nokta belirleyip vuruşlarımızı kararlı ve kontrollü bir şekilde oraya vurup baskı uygulamadan çekerek buna engel olabiliriz.
Davulun başına otururken de dikkat etmemiz gereken küçük ayrıntılar var.
Dizlerimizin 90 derecelik bir açı oluşturmasıyla doğru oturuşu sağlamış oluruz. Davula olan mesafemiz ve taburemizin yüksekliğini iyi ayarlarsak bu açıyı oluşturabiliriz, aksi taktirde ayak bileklerimiz yorulabilir, ilerleyen zamanlarda pedal tekniklerimiz yanlış oturabilir ve davul çalmamızı olumsuz etkileyen sonuçlar ortaya çıkabilir.