Erturgut Sanat Merkezi ailesi olarak bugün sizlere piyano hakkında farklı bir yazı hazırlamak için kolları sıvadık.
Piyano kursunda pek çok öğrencimizin eğitmenlerimize sorduğu sorulardan yola çıkarak hem görsel hem de teknik olarak fazlasıyla ilgi çekici gelen dört elle piyano çalma tekniği hakkında açıklayıcı bir içerik üretmek ve sizlerle paylaşmak istedik.
Siz de dört elle piyano çalmanın, piyano tekniği içerisindeki yerini ve piyano öğrenmek adına nasıl önemi olduğunu merak ediyorsanız hemen yazımıza başlayabiliriz.
Keyifli okumalar…
Kolaydan Zora Piyano
Piyano, çoksesliliğe uygunluk, sürekli akort sorunu yaratmaması ve başlangıç aşamasında zorlanmadan öğrenilebilecek bir çalgı olması bakımından tercih edilen bir müzik aletidir. Aynı zamanda tek bir enstrümanı iki kişinin beraber çalmasına da olanak sağlar.
Büyük bestecilerin dört ele uygun olan müzik eserlerini görebileceğimiz gibi, tek kişi için yazılmış bir eseri de kolayca dört el çalmaya uygun hale getirebilirsiniz.
Genellikle müzik eğitimine yeni başlarken, piyano ile başlangıç yapmak bir avantaj olabiliyor. Piyano, el, kol ve parmak kaslarını çalıştırıyor, notaları ve sesleri daha kolay tanımaya yardımcı oluyor, müziğin pek çok temel kuralını öğrenmeyi destekliyor.
Piyano eğitimi sürecinde dört el piyano eğitimi ise, büyük bir öneme sahiptir. Dört el çalma birçok beceriyi içerisinde barındırdığı için karmaşık bir durum olabilir.
Dört el çalmanın; ritmik uyumun sağlanması, çok sesli duyumun gelişmesi, eser çalarken sabit bir temponun sağlanabilmesi, özgüven duygusunun artması ve deşifre becerisinin gelişmesi gibi konularda önemli katkılar sağladığı bilinmektedir.
Dikkat ve konsantrasyon becerilerini geliştirir, kişileri motive eder. Hem duyuşsal, hem bilişsel, hem psiko-motor özelliklere olumlu bir etkisi vardır.
Dört el piyano çalmak, solo çalmaktan farklı bir deneyimdir.
Piyano Uzun Süre ve Ciddi Çalışma Gerektirir
Dört el piyano çalmak kolay gibi görünse de arkasında uzun süreli ve ciddi çalışmalar barındırır. Öncelikle her birey kendi çalacağı kısımlar üzerine, gerekirse metronomla çalışmalıdır. Görmezden geleceğiniz tek bir sus bile, partnerinizle çalarken eseri ya da onun çalacağı kısmı bozmanıza sebep
olabilir.
Beraber çalmaya başlandığında ise ritmik uyumu sağlayarak aynı tempoyu
yakalamak önem kazanıyor. Müzik eserleri çoğunlukla melodi ve eşlik kısımlarından oluşuyor ve bir kişi melodiyi çalarken diğer kişi eşlik kısımlarını çalıyor.
Burada karşılaştığımız bir diğer önemli konu ise eşliği çalan kişinin, melodiden güçlü çalarak, melodinin kaybolmasına
sebebiyet vermesidir.
Yapılan bir araştırmada, ilk ve ortaöğretim düzeyindeki piyano öğrencileri ile öğretmenlerinin dört el piyano çalışması ardından öğrencilerden alınan geri dönüşlere bakılmıştır. Katılan öğrencilerin büyük çoğunluğu 2 ya da 3 yıllık piyano deneyimine sahiptir.
Katılımcıların çoğunluğu, dört el piyano çalmanın onları heyecanlandırdığını belirtirken, neredeyse tamamı bu deneyimi yaşamanın onları mutlu ettiğini dile getirmiş.
Daha önce de belirttiğimiz gibi, birçok beceriyi barındıran bu deneyimde öğrencilerin tamamı çalarken öğretmenlerini de dinlediklerini ve daha çok motive olduklarını belirtmiş. Aynı zamanda gürlük terimlerini uygulayabildiklerini ifade ederken, dört el piyano çalma sürecinde
zorlandığını belirten öğrenci sayısı ise bir hayli az.
Katılımcıların büyük çoğunluğu, özgüven duygusu ile hata yapmaktan korkmadığını dile getirmiştir. Tüm katılımcılar ise dört el piyano çalmanın, tamamen farklı bir deneyim olduğu konusunda hemfikirler.
Dört el piyano çalma sürecinde bireysel farklılıklar göz ardı edilmemeli ve buna göre bir yol izlenmelidir. Herkesin aynı düzeye gelmesi ya da aynı gelişme hızını göstermesi beklenmemelidir. Bu süreç öğretmenlerin ya da partnerlerin desteği ile gelişme ve güçlenmeye büyük katkı sağlayabilir.
Bu yolla müzikal ifadeler güçlenir, daha güzel, zengin ve çeşitli tonlar elde edilebilir ya da farklı gürlüklerde piyano çalınabilir. Öğrenme sürecindekiler için dört el kullanımı heyecan verici, motive edici, müziği ve piyanoyu sevdiren bir süreçti.
Dört El Çalınabilecek Eserler
21 Hungarian Dances, WoO 1 – Johannes Brahms
Sonata in A Major – Johann Christoph Friedrich Bach
3 Marches, Op.45 – Ludwig van Beethoven
Andante and Variations in G major, K.501 – W.A. Mozart
6 Pieces, Op.3 – Carl Maria von Weber
Sur cinq notes, Op.34 – Florent Schmitt
En habit de cheval – Erik Satie
Örnek videolarını izlemek için tıklayınız.
Erturgut Sanat olarak piyano eğitmenlerimiz bu tekniklerin gelişmesinde öğrencilerimize en uygun ve hızlı yöntemleri benimsetmekte ve alıştırmaları düzenli olarak takip etmektedir.
Eğer siz de doğru teknikler ve egzersizlerle kısa sürede piyano çalmak istiyorsanız hemen bizlere msn@erturgutsanatmerkezi.com mail adresimizden yada 0 507 95 96 333 No’lu telefonumuzdan ulaşabilirsiniz.