Caz’ın Sıska Çocuğu Klarnet…
Caz’da klarnet, erken dönem caz müziği ve Swing Çağı’nın sesi için oldukça önemliydi. Johnny Dodds, Jimmie Noone ve Sidney Bechet gibi New Orleans cazının pekçok öncüsü, cazın ülke çapında yayılmasına yardımcı olan en eski caz klarnet kayıtlarından bazılarını ortaya koyabildi. Kid Ory, King Oliver ve Louis Armstrong gibi efsanelerle birlikte çalışan bu klarnetçiler, bugün bildiğimiz cazın sesini tanımlamada önemli bir rol oynadılar.
Bu müzisyenlerin cazın Swing Çağı üzerinde de doğrudan etkileri oldu: Dodds ve Noone, kariyerlerinin çoğunu genç klarnetçi Benny Goodman’ın evi olan Chicago’da geçirdiler. Swing, Amerikan ses düzenini aşarken, Goodman ve Artie Shaw gibi klarnetçilerin liderliğindeki büyük gruplar zamanla öne çıktı.
Sonunda, Swing Çağının sonlarında, bebop devreye girdiğinde, klarnet pratikte ortadan kayboldu gibi göründü ve saksafon cazın baskın enstrümanı oldu. Çoğunlukla klarnet çalan bazı müzisyenler saksafona uyarlandı – Benny Goodman bir bop müzisyeni olarak iyi bir kaç yıl geçirdi – ancak enstrüman esas olarak çoklu reedistlerin alet çantasında bir dublör görevi gördü.
Yakın zamana kadar klarnet cazda yeniden önemli bir rol oynamaya başlamıştı. Günümüzde ise klarnet, Anat Cohen gibi müzisyenlerin elinde ve Don Byron gibi sanatçıların devam eden mükemmelliği sayesinde yeniden canlanıyor.
Jimmy Dorsey
Swing ve büyük grup dönemlerinin daha çeşitli enstrümantalistlerinden biri olan Jimmy Dorsey, müzik kariyerine Shenandoah, Pennsylvania’da trompetçi olarak başladı. Daha sonra saksafonu öğrendi ve ardından klarnet çalmaya başladı.
Jimmy Dorsey, trombon çalan kardeşi Tommy ile birlikte, radyoda yayınlanan ilk swing gruplarından biri olan Dorsey’in Novelty Six’i kurdu. İkili, 1935’te kardeşçe bir anlaşmazlık onları ikiye ayırana kadar sonraki 15 yıl boyunca birlikte çalışmaya devam etti. 1950’lerde, Jackie Gleason’un Sahne Şovu TV programına ev sahipliği yapmaya başladıkları sırada Tommy’ye yeniden katılana kadar kendi orkestrasını yönetmeye devam etti.
Bir solist olarak, Dorsey önemli ölçüde incelikle çaldı ve sık sık dikkatinin büyük kısmını grubuna ve vokalistlerine verdi. Dorsey öncelikle bir saksafoncu olduğundan, klarnet kayıtlarının örneklerini bulmak biraz araştırma ve çaba gerektirir.
Önerilen kayıt: The Very Best of Jazz Clarinet & Saxophone, Vol. 1-4 (Platinum Koleksiyonu).
Bonus
Benny Goodman
Benny Goodman’ın tüm zamanların en büyük caz klarnetçisi olup olmadığı henüz çözülmesi gereken bir konudur. Ancak en yenilikçi klarnetçilerden biri olduğuna hiç şüphe yok.
1938 senesindeki Carnegie Hall konseri için, ana akım kamuoyunda caza güvenilirlik kazandıran bir performans anlamında bir deyiş ortaya çıktı: ‘Coming Out Party’ (ortaya çıkan parti). Afro-Afrikalı Amerikalı müzisyenleri 1930’larda orkestraya dahil etme kararı o zamanlar henüz duyulan bir şey değildi…
Olağanüstü bir oyuncu olan Goodman, 12 yaşında ilk profesyonel sunuşunu yaptı. İki yıl sonra Bix Beiderbecke ile çıkış yaptı ve 18 yaşına kadar ilk solo kayıtlarını ortaya koymayı başardı. Kariyeri boyunca, hemen hemen her büyük yıldızıyla çaldı. Louis Armstrong’dan Billie Holiday ve Charlie Christian’a kadar olan dönemi, bir dizi filmde (o zamanlar tipik bir hareket) yer aldı ve yüzlerce kayıt yaptı.
Enstrümanı adeta kendi adına konuşuyor: özgür ruhlu ve salınan ama her zaman kontrol altında, kendi sınıfının bir simgesi konumunda…
İmza kaydı olan “Let’s Dance” ise tarihteki en tanınmış caz melodisi olabilir.
Önerilen kayıt: Essential Benny Goodman (Columbia)
Jimmy Giuffre
1921’de Dallas, Teksas’ta doğan Jimmy Guiffree, çığır açan bir klarnetçi, saksafoncu ve aranjördü. Kariyerine 1940’larda Woody Herman ile çalışarak başladı ve grubun melodisi “Four Brothers” ın iyi bilinen bir aranjmanını yarattı. 1950’lerde Guiffre, Shelly Manne ve Shorty Rogers ile birlikte çalışan Cool Jazz hareketinin kilit oyuncularından biri oldu.
1960’larda Guiffre, klarneti serbest caz arenasına taşıyarak piyanist Paul Bley ve basçı Steve Swallow ile dönemin en önemli üçlülerinden birini oluşturdu. Çoğu “free caz” belirgin şekilde agresifken, Guiffre üçlüsü, free caz stiline oda müziğine daha yakın bir şekilde yaklaştı. Guiffree bir eğitimci oldu ve 86 yaşında zatürreden ölmeden önce 1990’lara kadar oldukça iyi bir şekilde müzik icra etti…
Önerilen kayıt: Jimmy Guiffre Trio Concert (Unique Jazz).
Artie Shaw
1925-1945 yılları arasında swing ve büyük grup yıllarında aktif olan başka yenilikçi enstrümantalist ve aranjör olan Artie Shaw, 1938’de Billie Holiday’i grubuyla anlaşma imzalayarak tam zamanlı bir siyahi şarkıcıyı işe alan ilk beyaz grup lideri oldu. O, ayrıca Buddy Rich’e de başlangıç fırsatı vererek aynı dönemde onu grubuyla turneye çıkardı.
Shaw aynı zamanda, klasik müziğe, temeli bazen telli çalgıları da içeren yeni düzenlemeler olarak bakan, yenilikçi bir aranjördü. Yaklaşık 100 milyon plak sattığı kariyeri boyunca Shaw ayrıca bebop, sıra dışı enstrümantasyon (klavsen gibi) ve Afro-Küba ritimleri ile deneyler yaptı.
“Stardust” kaydı bir swing klasiği olarak kabul edilir.
Önerilen kayıt: Essential Artie Shaw (RCA)
Daha Fazlası İçin Bize Ulaşın
Daha fazla enstrüman bilgilerine ulaşmak için bizi sosyal medya hesaplarımızdan takip edebilirsiniz. Ayrıca kurslarımız hakkında ayrıntılı bilgiye ulaşmak için bizi 0507 95 96 333 numaralı telefonumuzu arayabilir ya da mesaj bırakabilirsiniz.
Aklınızda oluşan soru işaretlerini gidermek için direk sanat merkezimize de gelebilirsiniz. Özellikle önceden arayıp randevu alarak ücretsiz bir şekilde hocalarımıza danışabilirsiniz.
Erturgut Sanat Merkezine Nasıl Gelebilirim?
Sanat merkezimize İzmir’in her yerinden metroyla, otobüsle, vapurla ulaşım çok kolaydır. Karşıyaka dışından gelmek zor diye düşünmeyin sanat merkezimizin ulaşımı çok kolay, konumu da çok merkezidir.
İzmir’in neresinden isterseniz kolaylıkla gelebilirsiniz. Kaliteli bir eğitim istiyorsanız, mesafe bana uzak diye düşünmeden önce kesinlikle bir kez sanat merkezimizi ziyaret etmeli ve en azından bizimle bir kahve, bir çay içip sanat merkezimizde gerçekleşen eğitimler hakkında bilgi alıp, sıcak, samimi, eğlenceli sanat ortamımızı kendiniz görmelisiniz.
Karşıyaka Yelken Klübünün 300 metre, Bostanlı tarafına doğru ilerisinde, halı sahaların çaprazında, Lion Kafe’nin yanında zemin katta, Karşıyaka Yalı’ da sahilde yer almaktadır.
Aynı zamanda msn@erturgutsanatmerkezi.com mail adresimizden de bize ulaşıp hemen geri dönüş ile aklınızdaki soru işaretlerini giderebilirsiniz. Mutlu, umutlu, sağlıklı, sanat ve sağlıkla dolu günler dileriz..
+ Telefon – Sabit: 0232 368 88 08 / Sabit telefonumuza 12.00 ile 20.00 saatleri arasında ulaşabilirsiniz.
+ Telefon – Mobil: 0507 95 96 333 / Mobil telefonumuza 9.00 ile 23.00 saatleri arasında ulaşabilirsiniz, veya istediğiniz her saat sizi aramamız için mesaj bırakabilirsiniz.
+ Whatsapp: 0507 95 96 333
+ Mail: msn@erturgutsanatmerkezi.com
Sosyal Medya:
+ Twitter: www.twitter.com/ErturgutSanat
+ Instagram: www.instagram.com/ErturgutSanat
+Facebook: www.facebook.com/ErturgutSanat
+Telegram Kanalı: https://t.me/kultursanathaberleri
+ Youtube: www.youtube.com/ErturgutSanat
+ Foursquare: Erturgut Sanat
+ Skype: erturgutsanat (online dersler için)
+ Grup: Erturgut Sanat
+ Android Uygulama: Erturgut Sanat
Adres / Erturgut Sanat Merkezi Nerede?
Cemal Gürsel Caddesi (Yalı Caddesi) No: 426 Bayerler Apartmanı – Zemin Kat Daire. 1 Karşıyaka / İzmir