Cajon Tarihi
Erturgut Sanat olarak bugün sizler için cajon’un nasıl bir enstrüman olduğundan ve tarihinden bahsettiğimiz bir yazı hazırladık. Bu yazıyı okuduktan sonra cahon’un çalışma mekanizmasını ve geçmişini öğrenebileceksiniz.
Bu yazıda bulunan bilgiler, detaylı araştırmalar ve tecrübeler ile doğru orantılı işleyerek edinilmiş bilgilerdir, bu yazıda okuduklarınıza güvenebilirsiniz.
Cajon ile yaptığımız ritim çalışmalarımızı izlemek için tıklayınız.
Bu yazıda bulabileceğiniz konular şunlardır;
♦ Cajon Nedir?
♦ Cajon’un Tarihi
♦ Cajon’un Çalışma Mekanizması Nasıl İşler?
Dilerseniz sizler için uzun süreli araştırmalar ve tecrübeler dahilinde derlediğimiz, hazırladığımız ve nihayetinde sunduğumuz “Cajon Nedir? Cahon’un Tarihi” isimli yazımıza geçiş yapıp bilgilenelim.
Eminiz ki kısa bir süre geçtikten sonra cahon hakkında çok fazla bilgiye sahip olacaksınız.
Cajon Nedir?
Müzik de bir birlikte işlerliktir. Bu birlikte işlerlik mücadelesinde her enstrüman önemlidir fakat tarzı ne olursa olsun (caz, klasik, rock, halk müziği vs ) o orkestranın kalbi ritimdir. Ezginin nabzı ritimlerdir.
Ritim icracıları orkestralarda şef kabul edilir,çünkü diğer enstrümanların temposu ve düzeni ona bağlıdır. Ritimdir orkestrayı susturup yine coşturan. Ritimler uzunca araştırma ve tartışmalara konu olmuştur.
Cajon’un Gelişimi
Antropologlar ve tarihçiler insanın sesini ilk müzik enstrümanı kabul etsede, perküsyonlar da yapay ilk müzik aletleri olarak kabul edilebilir. İnsan ritim için el,ayak,tahta,taş,maden ve metaller kullanmış, farklı sesler almışlardır.
Tarıma geçildikten sonra biraz demlenme ile daha uzun süre beraber olabilecekleri ve farklı tonlarda sesler alabilecekleri enstrümanlar üretmişlerdir.
Benim de hayatımda ritim çok önemli yere sahip olmuştur, hep var olmuştur, bir yapay enstrüman olarak olmasa bile doğal olarak hep önplanda kalmıştır.
Aklıma gelen doğal enstrümanlarımı bir sıralamak gerekirse ilkokul da kendi sıralarımız solo ve tiz sesler, öğretmen masası tok sesler için ( o bas lar hiç bir vurmalıda yok ) ortaokulda nöbetçi kulübesi, lise de bilgisayar odamızın masaları evde kanepelerimizin yan yüzeyleri ya da ön alt yüzeyleri, salon ya da koridor gibi uzun duvarların orta kısımları ( bu nokta da mimari konusunda da çok şey katmıştır.
Ekolu bir bas alınabilir ince duvarlardan ) dört ayaklı fiskos masaları ( 4 ayak olmazsa düzgün bas alamayız ) yoklukta vurma ihtiyacı hissettiğim anlarda dizler ve bacaklar birer enstrüman olarak keyif vermişlerdir. Kısaca bahsedeceğim ‘Cahon’ (kahon diye okunur) vurmalıların özgün örneklerindendir.
Türkçe olarak sanduka ismiyle çağıranlarda vardır, ispanyolca da çekmece anlamına gelmektedir zaten. Çok eski bir geçmişi olmayıp Peru kökenli bir perküsyondur. Afrikalı ve Perulu köleler limanlardaki meyve ve balık sandıklarından bu perküsyonun ilk formatlarını oluşturmuşlardır.
O dönemlerde kölelerin müzik yapma özgürlükleri de olmadığı için herhangi bir kasa ya da objeden farklı görünmeyecek, varolan eşyalara kamufle bir enstrüman yaratmışlardır ki özgürce olmasa da müzik yapmaya devam edebilsinler.
Dünya müziğince kabulu de Paco de Lucia’nın 1970’li yıllarda flamenko da bu perküsyonu ritim olarak kullanmalarıyla gerçekleşmiştir. Bir yatak odası komidin kürsüsünden farklı görünmeyen bu perküsyonun bir çok çeşidi var, telli, telsiz, akord aparatlı, zilli. Ana hatları dışında eklemeler mini bir davul kit bile yapılabilir.
Hele istanbul gibi büyük bir şehirdeyseniz ve işleve takılma gibi bir durumunuzda yok ise metrobüsde, metroda, otobüs de yer yokken yere koyup üzerine oturabileceğiniz bir perküsyon cahon. Canlı davulcular yıllarca trampet, kick ve zilleri taşıma çilesiyle kas yapmışlardır.
Bugün sizler için cahon’un nasıl bir enstrüman olduğundan ve tarihinden bahsettiğimiz bir yazı hazırlamıştık, umarız bu hazırladığımız yazıdan memnun kalmış ve bilgilenmişsinizdir. Müzik, sevgi, sanat ve aşk ile kalın!