Rönesans veya “yeniden doğuş”, müzik de dahil olmak üzere tarihte önemli değişikliklerin yaşandığı 1400-1600 yılları arasındaki bir dönemdi. Yaşamın her yönünün müziğin kiliseye bağlı olduğu ortaçağ döneminden uzaklaştığınızda, kilisenin etkisinin bir kısmını kaybetmeye başladığını görmeye başlıyorsunuz. Bunun yerine, krallar, prensler ve mahkemelerin diğer önde gelen üyeleri müziğin yönünü etkilemeye başlıyorlardı.
Popüler Müzik Formları
Rönesans döneminde besteciler kilise müziğinden bilinen müzik formlarını alıp dünyevileştirdiler. Rönesans döneminde gelişen müzik türleri arasında cantus firmus, chorale, French chanson ve madrigals yer alıyordu.
Cantus Firmus
“Sert ilahiler” anlamına gelen Cantus firmus, Orta Çağ’da yaygın olarak kullanılıyordu ve güçlü bir şekilde Gregoryen ilahisine dayanıyordu. Besteciler tezahüratları bıraktılar ve bunun yerine laik halk müziğini dâhil ettiler. Başka bir reform, besteciler “sert ve sabit sesi” her zamanki alt sesten (Orta Çağ) üst veya orta kısma çevirirlerdi.
Koral
Rönesans’tan önce, kilisede müzik genellikle din adamları tarafından söylenirdi. Dönem, bir cemaat tarafından söylenmesi gereken bir ilahi olan koralin yükselişini gördü. En eski biçimi monofonikti ve daha sonra dört parçalı bir armoniye dönüştü.
Chanson
Fransız chanson, başlangıçta iki ila dört ses için olan çok sesli bir Fransız şarkısıdır. Rönesans sırasında besteciler, chansonların biçim düzeltmeleri (sabit form) ile daha az sınırlıydı ve çağdaş motiflere (kutsal, sadece sesli kısa şarkı) ve ayin müziğine benzer yeni tarzlar üzerinde deneyler yaptılar.
Madrigal
İtalyan bir madrigal, çoğunlukla aşk şarkıları söyleyen dört ila altı şarkıcıdan oluşan gruplar halinde gerçekleştirilen çok sesli seküler müzik olarak tanımlanır. İki ana rol üstlenmişti madrigaller: küçük yetenekli amatör müzisyen grupları için hoş bir özel eğlence veya büyük bir tören halk performansının küçük bir parçası olmak… İlk madrigallerin çoğu Medici ailesi tarafından görevlendirildi. Üç farklı madrigal dönemi vardı.
Önemli Tarihler | Önemli Gelişmeler ve Besteciler |
1397-1474 | Erken Rönesans’ın önde gelen bestecilerinden biri olarak popüler olan Fransız ve Flaman besteci Guillaume Dufay bu dönemde yaşadı. Kilise müziği ve laik şarkılarıyla tanınır. Kompozisyonlarından biri olan “Nuper Rosarum Flores”, 1436’da Floransa’nın büyük katedrali Santa Maria del Fiore’nin (Il Duomo) kutsaması için yazılmıştır. |
1450 – 1550 | Bu dönemde besteciler cantus firmus ile deneyler yaptılar. Bu dönemde bilinen besteciler Johannes Ockeghem, Jacob Obrecht ve Josquin Desprez’di. |
1500-1550 | Fransız chansonları ile deneyler. Bu dönemde bilinen besteciler Clément Janequin ve Claudin de Sermisy idi. |
1517 | Protestan Reformu, Martin Luther tarafından başlatıldı. Bir koralin tanıtılması gibi kilise müziğinde önemli değişiklikler oldu. Aynı zamanda İncil Mezmurlarının Fransızcaya çevrildiği ve ardından müziğe dönüştüğü dönemdi. |
1500 – 1540 | Besteciler Adrian Willaert ve Jacob Arcadelt, en eski İtalyan madrigallerini geliştirenler arasındaydı. |
1525-1594 | Karşı Devrim(Counter-Reformation) kutsal müziğinin yüksek Rönesans bestecisi olarak bilinen Giovanni Pierluigi da Palestrina’nın ömrü. Bu dönemde Rönesans polifonisi zirveye ulaştı. |
1550 | Katolik Karşı Reform. Trent Konseyi, müziği de dahil olmak üzere kiliseye yönelik şikayetleri tartışmak için 1545’ten 1563’e kadar toplandı. |
1540-1570 | 1550’lerde İtalya’da binlerce madrigal kuruldu. Philippe de Monte, belki de tüm madrigal besteciler arasında en üretken olanıydı. Besteci Orlando Lassus İtalya’dan ayrıldı ve madrigal formunu Münih’e getirdi. |
1548-1611 | Rönesans döneminde ağırlıklı olarak kutsal müzik besteleyen İspanyol besteci Tomas Luis de Victoria bu dönemde yaşadı. |
1543-1623 | Geç Rönesans döneminin önde gelen İngiliz bestecisi, kilise, laiklik, konsorsiyum ve klavye müziği besteleyen William Byrd bu dönemde yaşadı. |
1554-1612 | Venedik yüksek Rönesans müziğinde enstrümantal ve kilise müziği yazan tanınmış besteci Giovanni Gabrielli bu dönemde yaşadı. |
1563-1626 | Avrupa’da ud müziğiyle tanınan ve güzel melankolik müzik besteleyen John Dowland bu dönemde yaşadı. |
1570-1610 | Madrigallerin son dönemi iki reformla vurgulandı, madrigaller daha kaprisli bir şekilde daha hafif bir ton alacaktı ve küçük, samimi bir performans bir zamanlar madrigaller uyumlu hale getirilecekti. Bilinen besteciler Luca Marenzio, Carlo Gesualdo ve Claudio Monteverdi’dir. Monteverdi, Barok müzik dönemine geçiş figürü olarak da bilinir. John Farmer, popüler bir İngiliz madrigal bestecisiydi. |
Daha Fazlası İçin Bize Ulaşın
İzmirde yapılan sanat etkinliklerine, galerilere, konserlerine ve daha fazla kültür sanat haberlerine sitemizin blog sekmesini takip ederek ulaşabilirsiniz.
Daha fazla enstrüman bilgilerine ulaşmak için bizi sosyal medya hesaplarımızdan takip edebilirsiniz. Ayrıca kurslarımız hakkında ayrıntılı bilgiye ulaşmak için bizi 0507 95 96 333 numaralı telefonumuzu arayabilir ya da mesaj bırakabilirsiniz.
Aklınızda oluşan soru işaretlerini gidermek için direkt sanat merkezimize de gelebilirsiniz. Özellikle önceden arayıp randevu alarak ücretsiz bir şekilde hocalarımıza danışabilirsiniz. Deneme dersinde hangi sanat alanına yatkın olduğunuzu keşfedip kendinizi istediğiniz alanda geliştirebilirsiniz.
Erturgut Sanat Merkezine Nasıl Gelebilirim?
Sanat merkezimize İzmir’in her yerinden metroyla, otobüsle, vapurla ulaşım çok kolaydır. Karşıyaka dışından gelmek zor diye düşünmeyin sanat merkezimizin ulaşımı çok kolay, konumu da çok merkezidir.
İzmir’in neresinden isterseniz kolaylıkla gelebilirsiniz. Kaliteli bir eğitim istiyorsanız, mesafe bana uzak diye düşünmeden önce kesinlikle bir kez sanat merkezimizi ziyaret etmeli ve en azından bizimle bir kahve, bir çay içip sanat merkezimizde gerçekleşen eğitimler hakkında bilgi alıp, sıcak, samimi, eğlenceli sanat ortamımızı kendiniz görmelisiniz.
Karşıyaka Yelken Klübünün 300 metre, Bostanlı tarafına doğru ilerisinde, halı sahaların çaprazında, Lion Kafe’nin yanında zemin katta, Karşıyaka Yalı’ da sahilde yer almaktadır.
Aynı zamanda msn@erturgutsanatmerkezi.com mail adresimizden de bize ulaşıp hemen geri dönüş ile aklınızdaki soru işaretlerini giderebilirsiniz. Mutlu, umutlu, sağlıklı, sanat ve sağlıkla dolu günler dileriz..
+ Telefon – Sabit: 0232 368 88 08 / Sabit telefonumuza 12.00 ile 20.00 saatleri arasında ulaşabilirsiniz.
+ Telefon – Mobil: 0507 95 96 333 / Mobil telefonumuza 9.00 ile 23.00 saatleri arasında ulaşabilirsiniz, veya istediğiniz her saat sizi aramamız için mesaj bırakabilirsiniz.
+ Whatsapp: 0507 95 96 333
+ Mail: msn@erturgutsanatmerkezi.com
Sosyal Medya:
+ Twitter: www.twitter.com/ErturgutSanat
+ Instagram: www.instagram.com/ErturgutSanat
+Facebook: www.facebook.com/ErturgutSanat
+Telegram Kanalı: https://t.me/kultursanathaberleri
+ Youtube: www.youtube.com/ErturgutSanat
+ Foursquare: Erturgut Sanat
+ Skype: erturgutsanat (online dersler için)
+ Grup: Erturgut Sanat
+ Android Uygulama: Erturgut Sanat
Adres / Erturgut Sanat Merkezi Nerede?
Cemal Gürsel Caddesi (Yalı Caddesi) No: 426 Bayerler Apartmanı – Zemin Kat Daire. 1 Karşıyaka / İzmir
İsteyen herkes doğru eğitimle bir müzik aleti çalabilir, resim çizebilir, tiyatro oyunu sahneleyebilir, güzel fotoğraflar çekebilir. Bunları yapabilmek için yetenekli doğmak zorunda değilsiniz, sanat merkezimize başvurduğunuzda bunları yapabilmek için zaten gerekli tüm eğitimi alacaksınız. Sizin gelişiminize en uygun programı hazırlayıp sizlere sunduğumuz için gerekli tüm bilgiyi edineceksiniz.
Sanat merkezimize İzmir’in her yerinden metroyla, otobüsle, vapurla ulaşım çok kolaydır.
Karşıyaka dışından gelmek zor diye düşünmeyin sanat merkezimizin ulaşımı çok kolay, konumu da çok merkezidir.
İzmir’in neresinden isterseniz kolaylıkla gelebilirsiniz. Kaliteli bir eğitim istiyorsanız, mesafe bana uzak diye düşünmeden önce kesinlikle bir kez sanat merkezimizi ziyaret etmeli ve en azından bizimle bir kahve, bir çay içip sanat merkezimizde gerçekleşen eğitimler hakkında bilgi alıp, sıcak, samimi, eğlenceli sanat ortamımızı kendiniz görmelisiniz. Ayrıca yazının devamını da okuyup ulaşım konusunda daha daha fazla bilgi sahibi olabilirsiniz.